• HOME
  • お知らせ
  • 新SGクラス(高校2年1組) コンセンサスゲーム / New SG Class (High school 2-1) Consensus game

お知らせ

新SGクラス(高校2年1組) コンセンサスゲーム / New SG Class (High school 2-1) Consensus game

2016年度より新設されたSGクラス(高校2年から配属するコース)では、将来必要とされる物事を多角的な視野で捉える力・コミュニケーション能力に加え、課題解決能力などを身につけるために、教科横断型/AL(アクティブラーニング)を取り入れています。

 

本日は、新高校2年1組(SGクラス)で、数学の時間に「コンセンサスゲーム」という授業を行いました。この授業では数字や数式はほとんど用いません。「コンセンサス(※1)による決定」という手法を用いて、集団での意思決定を図る授業です。テーマは「月からの脱出」というもので、脱出のために必要な品目を、決められた数だけ選ぶ、というゲーム形式で、この授業は行われました。生徒はまず自分が必要だと思う品目を「意志決定」します。その後、グループに分かれて15の項目分優先順位を決めながら、品目を選んでいきます。それを基にグループ全体の「意思決定」をしていきます。最終的に優先順位と模範の優先順位との誤差を確認し、その得失点差を競います。このことによって、自分で考えた結論と、グループの結論を比べた時に、グループでの結論がより正解に近づくことを確認できます。      

 

この授業では、個々人が意見を持ち、その後、互いにしっかりと意見を出し合い、受容しあえる結論に結びつけ、集団の意思決定をすることが求められます。授業後の生徒たちのアンケートには、「相手を納得させる意見を考えることで、自分の考えも深めることができた」「少数の意見も大切にして話し合いたい」「自分とは全然違う考えの人や思いつきそうにない発想をする人もいて楽しかった」「自分が不必要だと感じたものでも他の人は必要だと感じていた」など、さまざまな意見や感想がありました。

 

この学習を通して、全員が合意の上で1つの結論を出すことの大切さを認識できたようです。今後の学習や活動する中でおおいに役立ててくれることでしょう。

 

※1 コンセンサス・・・全員の合意

 

   Cross-curriculum active learning has been introduced to the newly-established SG Class (a course for 2nd grade high school students). This will help foster problem solving and communication skills, along with developing a diversified view on the world. 

 

   In maths class today, the new 2-1 SG class played a game called Consensus. Numbers and formulas were barely used in the class. The theme was “Escape from the Moon”. The students had to choose a limited number of items necessary for the escape. First, students made decisions individually: each student had to decide the items they needed. Next, in groups, the students ranked the items in order of importance using group decision making skills. Using the rules of the consensus game, each group had to unanimously decide which items to use.  Finally, the students compared their answer to the model answer to decide the winning group. Comparing their individual conclusion with the group conclusion, they learned that the group conclusion was closer to the model answer.

  

   In this class, the students learned the value of individual opinions, but also the importance of group decisions. In the survey done after class, the students wrote: “By trying to persuade my partner, I could better understand my own thinking.”, “I want to discuss and value the opinions of the minority people in a group.”, It was interesting to see that there are people who think differently to me or have different ideas.”, “Some students thought different items were necessary to my own list of items.”

 

   Through this class, the students realised the importance of being able to reach a group decision. It will help them a lot when working together in a team. 

 

 

  

 

一覧に戻る

ページの先頭へ